Contact lense dan kesanya pada mata

Oleh kerana contact lense terletak di hadapan kornea mata, maka ia memberi kesan langsung terhadap jumlah pertukaran oksigen pada mata, terutama pada bahagian kornea.

Kornea adalah satu satunya organ dalam tubuh manusia yang ada salur darah. Ini adalah untuk mengekalkan kejernihan kornea sebagai agen pembiasan cahaya bagi pembentukan imej ke bahagian retina. Pernafasan sel pada bahagian kornea adalah melalui adalah melalui proses pelarutan oksigen dalam air mata dan dipindahkan pada bahagian kornea untuk pernafasan sel sel kornea.

Pemakaian contact lense akan menyebabkan jumlah pertukaran oksigen pada bahagian kornea terhalang. Walaupun contact lense yang dipakai itu dari jenis yang telap udara tapi ia tetap mengurangkan jumlah oksigen yang sepatutnya diterima oleh kornea.

Akibatnya sel sel kornea akan rosak dan pecah. Apabila terlalu banyak sel sel kornea pecah ia akan membawa kepada terjadinya ulser pada bahagian kornea.

Lebih kurang 80% hingga 90% kes kes penyakit mata yang direkodkan di hospital kawasan bandar bandar besar di Malaysia dilaporkan ada hubung kait dengan kesan pemakaian contact lense.

Mengikut kajian sekumpulan pelajar tahun akhir kursus Optometri di Universiti Kebangsaan (UKM), di kawasan sekitar Kuala Lumpur mendapati bahawa 69.4% dari pengguna contact lense adalah dari golongan wanita yang berumur 21 tahun ke atas. 35% dari mereka yang memakai contact lense untuk tujuan kosmetik. 34.4% untuk tujuan koreksi (pembetulan) kerabunan dan 29.7% untuk tujuan bersukan.

Masalah yang selalu dihadapi oleh pengguna contact lense adalah

  1. Mata terasa kering 37%
  2. Mata menjadi merah 23%
  3. Tidak selesa 19%

Kebanyakan masalah dalam pemakaian contact lense timbul akibat dari

  1. Tidak mendapat preskripsi dari pakar
  2. Tidak membuat pemeriksaan mata dengan sempurna untuk memakai contact lense
  3. Memahami contact lense terlalu lama
  4. Tidak mendapat nasihat pakar tentang cara pemakaian dan penjagaan contact lense
  5. Tidur tanpa mengeluarkan contact lense

Di negara negara maju seperti di Amerika Syarikat, untuk memahami contact lense perlu mendapat preskripsi dari Optometris setelah dibuat pemeriksaan sempurna ke atas mata bakal pengguna contact lense.

Di Malaysia pengguna dan bakal pengguna contact lense dengan mudah boleh membeli contact lense di kedai kedai Optikal tanpa sebarang preskripsi dari pakar. Trend begini menyebabkan pengguna terdedah kepada bahaya sehingga boleh menyebabkan kesan kekal kepada pengguna.

Antara kesan kesan sampingan akibat pemakaian contact lense yang tidak sempurna adalah

  1. Ulser pada bahagian kornea
  2. Allergi
  3. Neovascularization (Pembentukan salur darah pada bahagian kornea)
  4. Mengubah kelengkungan kornea
  5. Buta

Oleh itu sekiranya anda adalah bakal pengguna contact lense, adalah penting untuk berndapatkan nasihat dan pemeriksaan mata dari Optometris untuk mengetahui samada anda sesuai atau sebaliknya untuk memakai contact lense.

Jangan anda menjadi pengguna yang mengambil mudah tentang perlunya pemeriksaan yang teliti sebelum anda memakai contact lense.

Pusat Optik Clear Optical Sdn Bhd menyediakan perkhidmatan kaunseling oleh pakar mata (Optometris).